|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

سه نظریه درباره عمل به حدیث ضعیف !

بازدید : ۸۴ بار
دسته بندی : قران ,
حدیث ضعیف، روایت ضعیف، احادیث ضعیف،

اسباب ضعف حدیث یا به وجود علت و ضعف در سند و یا به خاطر ضعف در متن بر می گردد و از آن جایی که برررسی آن ها خارج از مباحث اصلی این تحقیق است از طرح و ارائه آن خوداری شده است زیرا آن چه در این جا اهمیت دارد بیان حکم عمل به حدیث ضعیف است .

علما درباره عمل به حدیث ضعیف سه رأی دارند که شرح آن ها به ترتیب زیر است:

رأی نخست: عمل کردن به حدیث ضعیف چه در احکام و چه در فضایل هرگز جایز نیست. این رأی را یحیی بن معین، ابوبکر بن عربی، ابن حزم و ظاهر در مذهب بخاری و مسلم است.
رأی دوم: در اثبات احکام شرعی بدان عمل می شود و بر قیاس مقدم می گردد اما با وجود دو شرط:
1. ضعف آن بسیار شدید نباشد.
 2. در مسأله حدیث دیگری روایت نشده باشد. این رأی امام مالک، امام ابوحنیفه، امام احمد، ابوداود نسائی است.
رأی سوم: در فضایل اعمال و وعظ نه احکام شرعی عمل کردن به حدیث ضعیف صحیح و جایز است.

جابر می گوید: از پیامبر (صلی الله علیه و آله) سؤال شد ” آیا عمره واجب است؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) جواب داد: خیر اما انجام دادن آن بهتر است ” پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این حدیث واجب بودن عمره را نفی کرده است که در رد این استدلال گفته شده حدیث مذکور ضعیف بوده و بنابراین غیر قابل احتجاج است.

شروط عمل به حدیث ضعیف

علما برای صحت و جواز عمل به حدیث ضعیف سه شرط لازم دانسته اند:
شرط اول: ضعف حدیث بسیار شدید نباشد که با این شرط از حدیثی که فقط توسط دروغگو یا متهم و دارای اشتباه و دارای اشتباره فاحش روایت شده است احتراز شده است.
شرط دوم: در دایره یک اصل کلی دینی جای بگیرد و بنابراین حدیثی که هیچ جایگاه و اصل مقبولی نداشته باشد مردود اعلام می شود.
شرط سوم: در هنگام عمل به آن نباید به ثبوت آن اعتقاد داشت بلکه باید به احتیاط معتقد بود تا بدین ترتیب حدیثی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را نگفته است به او نسبت داده نشود.

جبرییل امین هنگامی که به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد از او پرسید: اسلام چیست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: " اسلام این است که گواهی دهی جز خداوند، معبود به حقی نیست و محمد فرستاده خداوند است و نماز را بپا داری و زکات را بپردازی و حج را ادا نمایی و عمره را انجام دهی."


فقها در پی اختلاف در عمل به حدیث ضعیف در برخی از مسائل فقهی اختلاف کرده اند که مسأله حکم عمره یکی از این موارد است که فقها درباره آن دو رأی ابراز داشته اند:
رأی اول: عمره سنت است. این رأی امام شافعی در مذهب قدیم، امام احمد بنا به یک روایت، امام ابوحنیفه و امام مالک است.
رأی دوم: عمره واجب است . این رأی امام شافعی در مذهب جدید، امام احمد در یک روایت، ظاهریه و جمهور صحابه و تابعین است.

طرفداران رأی در تأیید نظر خود به روایت جابر استناد کرده اند. جابر می گوید: از پیامبر (صلی الله علیه و آله) سؤال شد ” آیا عمره واجب است؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) جواب داد: خیر اما انجام دادن آن بهتر است ” پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این حدیث واجب بودن عمره را نفی کرده است که در رد این استدلال گفته شده حدیث مذکور ضعیف بوده و بنابراین غیر قابل احتجاج است.

امام قائلان به وجوب عمره به آیه شریفه "وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ" ( بقره:196) استدلال کرده و گفته اند خداوند متعال در این آیه عمره را قرین حج کرده و به اتمام حج دستور داده است و امر برای وجوب است. در رد این استدلال گفته اند که مقصود از این آیه اتمام در صورت شروع است که این آیه خارج از محل نزاع است. آنان همچنین در تأیید رأی خود مبنی بر وجوب عمره به حدیث جبرییل (ع) استناد کرده اند.

جبرییل امین هنگامی که به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد از او پرسید: اسلام چیست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: " اسلام این است که گواهی دهی جز خداوند معبود به حقی نیست و محمد فرستاده خداوند است و نماز را بپا داری و زکات را بپردازی و حج را ادا نمایی و عمره را انجام دهی." پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در این حدیث به بر شمردن واجبات پرداخته و عمره را قرین حج ساخته است که این بیانگر وجوب عمره است.
از میان دو قول، رأی دوم به خاطر قوی بودن دلایل شان و بدلیل ضعیف بودن احادیث مورد استدلال طرفداران رأی نخست راجح است زیرا درباره سنت بودن عمره هیچ حدیث صحیح یا حسن روایت نشده است و تمام احادیثی که درباره سنت بودن عمره روایت شده ضعیف می باشند.


منبع:
کتاب اسباب اختلاف در فقه اسلامی، دکتر سالم افسری

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: يكشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی