|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

استعداد خدایابی مردم!

بازدید : ۴۰ بار
دسته بندی : اعتقادات ,
پروانه

اینکه وحی، حق محض و ناب و خالص و از هرگونه خطا و شک مصون است، امری برهانی و غیرقابل بحث است. این نکته نیز که علوم و معارف بشری درآمیخته با خطاست و حق محض نیست، جای تردید ندارد؛ اما سخن این است که آنچه از وحی در دسترس بشر است، چیست؟ الفاظ وحی در دسترس ماست یا معانی وحی؟! باید گفت فهم بشر عادی از وحی به هر شکل که باشد، فهم ناب و حق محض نیست همان طور که وحی بر پیامبر نازل شده است بلکه تنها الفاظ وحی در دسترس ماست؛ گاه فهم و تفسیر بشر عادی به معنای واقعی وحی اصابت می‏کند و گاه ره به خطا می‏برد.

 هرگز چنین نیست که فهم بشر عادی از کتاب و وحی الهی مانند فهم نبی اکرم و امامان معصوم(علیهم‌السلام) از آن باشد. آن ها چون معصوم‏اند به حقیقت مضمون وحی دسترسی معصومانه دارند حال آن که بشر عادی از طریق الفاظ وحی با اجتهاد و کوشش عقلانی خود البته به طریقی  غیرمعصومانه به بررسی وحی الهی می پردازد. بشر عادی مستقیماً با مقصود معصوم(علیه‌السلام) مواجه نیست، چون آنان معصومند و به فرموده قرآن کریم:«وما یَنطِقُ عَنِ الهَوی»؛ از روی هوا و هوس حرفی نمی زنند (و تنها آنچه را پروردگارشان امر فرموده بیان می دارند.)(1) و «والرّسِخونَ فِی العِلم»؛ در علم (وحی) پابرجا (و بدون خطایند.) (2)

سخن این است که آنچه از وحی در دسترس بشر است، چیست؟ الفاظ وحی در دسترس ماست یا معانی وحی؟!

 مضمون و معنای کلام آن ها حق و مصون از خطاست؛ اما آیا بشر عادی دسترسی معصومانه به مضمون و معنای کلام آن ها دارد؟ واقع این است که بشر عادی از طریق یک سری واسطه هایی با نقل کلام آن ها مواجه است که همان روایات و احادیث وارده از معصومین(علیهم‌السلام) است. بنابراین گرچه مضمون وحی قرآنی و نیز مضمون و معنای روایاتِ معتبر که توسط پیامبر و اهل‏بیت او (علیهم‌السلام) به ما رسیده است به خودی خود، حق و مصون از خطاست؛ اما این مطلب موجب آن نیست که فهم بشر عادی از کتاب و سنت ـ که در واقع فهم از نقل آن مضامین است ـ ، معصوم و عاری از خطا باشد. یعنی اگرچه وحی معصوم است و کلام اولیاء، حق محض است اختلاف بشر عادی را که دسترسی به آن حقایق ناب ندارد، برطرف نمی‏کند. از این رو مسئله اجتهاد و ارجاع فروع به اصل و اشراف اصل نسبت به فروع از اهمیت خاصی برخوردار می شود. بنابراین در فهم وحی باید از عقل و تأویل صحیح استفاده نمود و با استفاده از اصول کلی به معنای صحیحی از وحی دست یافت.(3) یعنی نباید این نکته مهم را فراموش نمود که کلمات خداوندی در قرآن مجید، تا آن جا که مردم بتوانند از استعداد خدایابی خود استفاده کنند، خدا را برای آنان قابل شهود ساخته است.(4)

 

فهم بشر عادی از وحی به هر شکل که باشد، فهم ناب و حق محض نیست همان طور که وحی بر پیامبر نازل شده است بلکه تنها الفاظ وحی در دسترس ماست؛ گاه فهم و تفسیر بشر عادی به معنای واقعی وحی اصابت می‏کند و گاه ره به خطا می‏برد.

پی نوشت ها:

1 ـ سوره نجم، آیه 3.

2 ـ سوره آل عمران، آیه 7.

3- منزلت عقل در هندسه معرفت بشری، آیت الله جوادی آملی، تلخیص صص223-193

4- قرآن در نگاهی گذرا، علامه جعفری

مقالات مرتبط:

دانشگاه اسلامی!!

دین یعنی چی؟

عقل رحمانی یا نفسانی؟

عاقل دین دار

همین جوری نمی شه!

برادرهای دوقلو!

ایست! دیگه نه!!

بیا یه کم فکر کنیم!


رادفر ـ کارشناس فلسفه اسلامی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: پنجشنبه / ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی